Friday 31 August 2012

Resipi Puding Roti

Ha, ni pun aku try dari resipi Aunty Nani Rostam jugak. Macih aunty. sedap resipi ni, bawak masa pot luck haritu ramai cakap sedap da ada yang mintak resipi hihihi, malu ai. Eh, abah aku yang tak berapa suka dessert pun puji sedap siap tambah tau.  Ya, aku ada edit-edit lah resipinya ikut bahan yang ada je.
p.s//resipi ni aku edit lagi sebab aku buat baru ni lagi sedap.. mari usha resipi tu

Bahan-bahan (1 loyang 8")
6 keping roti (toast)
setengah tin susu cair/susu sejat* (eh tak sama ek susu cair dgn susu sejat??)
3 biji telur*
1 tea spoon esen vanila*
setengah cawan gula*
2 sudu butter (potong kecik-kecik)
kismis secukup rasa

Cara-cara:
  1. Grisskan loyang. Koyak-koyak roti tu bagi penuh loyang. dekat celah-selah tu letak la kiub kecik butter tu dengan kismis).
  2. Dalam bekas lain kacau yang bertanda * sampai sebati. Jangan sampai kembang.
  3. Tuang bahan kacau tu dalam loyang. Biar seketika sampai kembang. Bakar dalam pre-heat oven selama 30 minit, 180 'C. 
Makan dengan aiskrim vanila pon sodap. kalu rajin boleh buat sos kastad sendiri.

Bahan sos kastad:
1 sudu tepung kastad
2 sudu gula
setengah tin susu cair (baki buat puding roti tadi)

Cara-cara:
  1. Larutkan tepung kastad dalam setengah cawan air sejuk
  2. Masukkan dalam periuk dengan bahan lain. kalau nak manis lagi tambah gula lagi. buh garam sket untuk rasa lemak.
  3. Kacau sampai pekat sikit. dah siap sejukkan buh dalam fridge. pastu mkn sejuk-sejuk dengan puding roti tu.. fuhh nikmatnya........... 

No comments:

Post a Comment